Впровадити відповідальність народних депутатів України за порушення депутатської присяги та Закону “Про статус народного депутата”
Внести зміни до Конституції та інших законів, що запровадять механізм позбавлення депутатського мандату за порушення присяги народного депутата.
Пропонується призначити відповідальний орган, який розглядатиме порушення депутатами ст. 8 Закону України “Про статус народного депутата” та депутатської присяги та ввести норму про автоматичне позбавлення мандату на підставі встановленого факту порушень присяги народного депутата та призначити відповідальний орган, який розглядатиме порушення депутатами ст. 8 Закону України “Про статус народного депутата”.
Вважаємо, що дані зміни позитивно вплинуть, як на відповідальне ставлення до своїх обов’язків, підвищення якості прийняття рішень, прискорення законодавчого процесу, об’єктивність голосування, підвищення депутатської ефективності, співмірність повноважень та відповідальності.
ІНІЦІАТИВА НА ГОЛОСУВАННІ
ПРОГОЛОСУВАТИ ЗА ІНІЦІАТИВУ
Пояснювальна записка до ініціативи Впровадити відповідальність народних депутатів України за порушення депутатської присяги та Закону “Про статус народного депутата”
Автори: Орест Борис, Валерій Панько
Даною ініціативою пропонується внести зміни в Конституцію України та інші закони, внести зміни щодо відповідальності народних депутатів за порушення присяги народу України. Основним покаранням за вчинення таких дій визначити безумовне позбавлення депутатського мандату. Такі зміни нададуть можливість закласти механізми щодо позбавлення депутатського мандату та призначити відповідальний орган, який розглядатиме порушення депутатами ст. 8 Закону України “Про статус народного депутата” та депутатської присяги.
Текст присяги:
“Присягаю на вірність Україні. Зобов’язуюсь усіма своїми діями боронити суверенітет і незалежність України, дбати про благо вітчизни і добробут українського народу. Присягаю додержуватися Конституції України та законів України, виконувати свої обов’язки в інтересах всіх співвітчизників”.
Нинішні народні депутати своїми діями у Верховній Раді, такими як «кнопкодавство», прогулювання засідань, продавання свого голосу, лобіювання інтересів на користь певних людей та ін., порушують Закон, яким визначено порядок їхньої діяльності, створюють нашій державі негативний політичний імідж та шкодять діловій репутації країни, оскільки вони є представниками народу, що призводить до низької привабливості України в очах іноземних партнерів та світової спільноти загалом.
Згадаємо традиційні волання Голови Верховної Ради Андрія Парубія «панове народні депутати, зайдіть у зал», або його з колегами регулярну брехливість про «наявність кворуму в 226 депутатів», коли у залі може нараховуватися не більше 80 осіб. Або скарги голів комітетів, мовляв, неможливо розглянути деякі питання з причини відсутності депутатів. Або неодноразові грубі порушення регламенту (а це закон № 1861-VI від 10.02.2010р.) керівництвом Верховної Ради при розгляді законопроектів.
Давайте зрівняємо народних депутатів з іншими українцями, що вилітають з роботи за три години відсутності на роботі без поважних причин, які зобов′язані добросовісно виконувати свої обов′язки.
Конституція України у статті 79 декларує: «Перед вступом на посаду народні депутати України складають перед Верховною Радою України таку присягу: … Присягаю додержуватися Конституції України та законів України…»
В Законі «Про статус народного депутата України», стаття 24. Обов’язки народного депутата України вказана чітка вимога до народних депутатів:
3) бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради України та її органів, до складу яких його обрано;
4) особисто брати участь у голосуванні з питань, що розглядаються Верховною Радою України та її органами;
7) додержуватись вимог трудової дисципліни та норм депутатської етики.
ч. 1 ст. 8. «Депутатська етика»
1. У своїй діяльності народний депутат повинен дотримуватися загальновизнаних норм моралі; завжди зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших народних депутатів, службових та посадових осіб і громадян; утримуватись від дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу.
Проте за порушення присяги відповідальність не передбачена. Звідси і прогули, і кнопкодавство, і бізнес-клуб у Верховній Раді, і виборчі баталії, і оброслий мохом ЦВК… Де рівність перед законом, якщо захисник Вітчизни від російських загарбників за порушення присяги має бути засуджений трибуналом?
Конституції демократичних держав здебільшого закріплюють принцип вільного депутатського мандата, сформульований англійським ученим і законодавцем Едмундом Бруком 1774 р.: «парламент не є зібранням послів, котрі мають різні та ворожі інтереси, що їх кожен член парламенту повинен захищати, діючи як агент і адвокат та борючись з іншими агентами і адвокатами; парламент є спеціальною асамблеєю однієї нації з одним інтересом, інтересом цілого,- в якому керівними принципами повинні бути не місцеві цілі, а користь для всіх, яка є результатом захисту інтересів усіх як одного цілого»
У конституціях сучасних держав можна знайти чимало положень, які прямо вказують яким чином повинен діяти депутат парламенту. Згідно з § 29 Конституції Фінляндії, “кожен член Едускунти зобов’язаний здійснювати свої повноваження відповідно до справедливості та істини. Депутат має при цьому додержуватись Основного закону і він не пов’язаний ніякими іншими постановами”.
Майже аналогічний припис містить ст. 26 Конституції Чеської Республіки: “Депутати і сенатори здійснюють свій мандат особисто згідно зі своєю присягою і не пов’язані ніякими вказівками”.
Народні депутати своїми діями у Верховній Раді, такими як «кнопкодавство», невідвідування пленарних засідань, непрозоре лобіювання інтересів певних кіл та ін., порушують Закон, яким визначено порядок їхньої діяльності та створюють нашій державі поганий політичний імідж, що шкодить діловій репутації країни.
Висновок:
має бути впроваджена до Закону України “Про статус народного депутата” імперативна (обов′язкова) норма про відповідальність за порушення присяги у вигляді позбавлення мандата на підставі встановленого факту порушень (відсутність на робочому місці більше 3 годин без поважної причини, не персональне голосування, не голосування взагалі, бійки та інші порушення чинного законодавства України.
Вважаємо, що дані зміни позитивно вплинуть, як на відповідальне ставлення до своїх обов’язків, підвищення якості прийняття рішень, прискорення законодавчого процесу, об’єктивність голосування, підвищення депутатської ефективності, співмірність повноважень та відповідальності.
І найголовніше очікування:
зміна реальної мети депутатів та мотивації до депутатства. Депутатський мандат перестане бути надійним захистом для особистого бізнесу чи його розвитку за рахунок державного бюджету. А значить, не потрібно буде застосовувати “хитромудрі” кнопки або залучати парламентських приставів, вибори перетворяться у чесні змагання професіоналів, підкуп виборців чи членів виборчих комісій не матимуть сенсу.