УНЕМОЖЛИВИТИ КОРУПЦІЙНІ СХЕМИ РОЗКРАДАННЯ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВОГО ЖИТЛА
Автор: Олександр Гуков
Адресат: Верховна Рада України
Багато років працює корупційна схема, яка дозволяє безкоштовно отримувати державне житло під виглядом службового, протягом року змінювати його статус та приватизовувати. В наслідок таких дій, певне коло осіб має можливість розкрадати та отримувати безкоштовно житло. Пропонуємо ЗАБОРОНИТИ приватизацію службового житла, що перебуває у державній/комунальній власності, шляхом внесення відповідних змін до Житлового кодексу України та постанови Міністрів Української РСР від 04.02.1988 № 37 «Про службові жилі приміщення» або приняти нові відповідні документи та створити Єдиний державний реєстр службового житла.
Службове житло, що на даний час зайняте внутрішньо переміщенеми особами та іншими соціально незахищеними громадянами, може бути переведене в статус резервного або соціального житлового фонду на основі відповідних законодавчіх ініціатив, розроблених ВРУ та КМУ. Окремо має бути враховано житло, що підпадає під дію Закону України № 1076, яким вдосконалюються механізми передачі приватних та державних гуртожитків у комунальну власність, а також уточнюються права мешканців на їх приватизацію.
Введення в Україні багатоступеневого контролю за наданням та користуванням службовим житлом призведе до руйнації корупційних схем, заощадження коштів державного та місцевих бюджетів і вирішить питання дефіциту кадрів, насамперед, шляхом залучення молодих фахівців у пріоритетні для суспільства галузі та території.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ДО ІНІЦІАТИВИ:
Житло завжди було і лишається одним із найважливіших інструментів на шляху досягнення соціальних цілей у суспільстві. Забезпеченість громадян житлом – показник успішності державної політики, причому навіть більш точний, ніж показник економічного зростання держави.
На сьогоднішній день українське суспільство, яке так прагне розвитку і світового визнання, має вирішити для себе нагальніше питання житлового забезпечення, оскільки цей показник вказує на рівень життя нації, на наявність і кількісну характеристику прошарку середнього класу, розвиток економіки та правову справедливість в державі.
Правове регулювання державою житлового питання є недосконалим, відсутній механізм послідовного здійснення проголошених правових норм (їх невідповідність одна одній), а також відсутній контроль за виконанням цих норм. Чинний Житловий Кодекс УРСР містить застарілі правові норми, не адаптований до тих змін, які відбулися в житловій сфері. Новий ЖК, проект якого перебуває на розгляді у Верховній Раді, має передбачити відмову від безоплатної передачі службового житла громадянам у повну власність та реалізацію заборони приватизації службового житла, що перебуває у державній/комунальній власності.
Особливо важливим на шляху досягнення соціальних цілей у суспільстві є формування фонду державного/комунального службового житла і його справедливого розподілу, а також формування реального резервного та соціального житлового фонду
в місцевих громадах. Слід змінити механізм розподілу і надання житла, позбутися недоліків і зловживань у цій сфері.
Багато років працює схема, коли стосовно отриманого службового житла протягом перших років користування припиняється його статус «службове» і в подальшої воно приватизується. Таким чином, державні/комунальні підприємства (організації), територіальні громади, держава, що є власниками службового житла, втрачають дієвий механізм «привабливості» для отримання кваліфікованих молодих фахівців, а натомість вимушені вишукувати кошти на придбання нового житла для службових цілей. І так із року в рік.
Пропонуємо створити Єдиний державний реєстр службового житла і припинити приватизацію службового житла, що перебуває у державній/комунальній власності, шляхом внесення відповідних змін до Житлового кодексу України та постанови Міністрів Української РСР від 04.02.1988 № 37 «Про службові жилі приміщення» або прийняти нові відповідні документи. Службове житло, що на даний час зайняте внутрішньо переміщеними особами та іншими соціально незахищеними громадянами, може бути переведене в статус резервного або соціального житлового фонду на основі відповідних законодавчих ініціатив, розроблених ВРУ та КМУ. Окремо має бути враховано житло, що підпадає під дію Закону України № 1076, яким вдосконалюються механізми передачі приватних та державних гуртожитків у комунальну власність, а також уточнюються права мешканців на їх приватизацію.
Введення в Україні багатоступеневого контролю за наданням та користуванням службовим житлом призведе до руйнації корупційних схем, заощадження коштів державного та місцевих бюджетів і вирішить питання дефіциту кадрів, насамперед, шляхом залучення молодих фахівців у пріоритетні для суспільства галузі та території.